Detail kurzu

Popis kurzu

Cílem kurzu je poskytnout jeho účastníkům základní orientaci ve fungování, principech a estetice, historii a současnosti vizuální komunikace, a to prostřednictvím nejtypičtějších médií. Po absolvování kurzu posluchač porozumí specifické terminologii vizuální komunikace a jejím zákonitostem; orientuje se v klíčových médiích; pochopí význam historického odkazu písma, typografie a grafického designu pro současnou tvorbu v různých oborech vizuální komunikace; seznámí se s novými médii (vč. elektronických).

Obsah kurzu

Vizuální komunikace: Úvod do vizuální komunikace. Komunikace obecně. Paralelní komunikace. Struktura komunikace.Hromadné sdělovací prostředky. Písmo,typografie, grafický design a další příbuzné obory jako součást vizuální komunikace. Nová média.

Písmo (terminologie). Nauka o písmu. Latinka

Vývoj písma. Význam písma. Vliv nástroje, materiálu, myšlení a prostředí na podobu písmového znaku. Předstupně písma. Čtyři fáze ve vývoji písma.

Typografie jako podpůrný prostředek komunikace. Čitelnost, proporce plochy, zlatý řez, normalizované formáty, optický střed. Základní typografická pravidla. Základní estetické kategorie: symetrie, asymetrie, kontrast a rytmus.

Sazba. Stupně velikosti písma. Kombinace čtyř základních typografických prvků: písma, slova, řádku a sloupce. Členění na logické a optické celky. Volba písma podle zadání. Možné a nemožné kombinace písem.

Dějiny typografie a typografického písma (1440–1950). Tendence v typografii. Významní typografové, tiskaři a tvůrci písma.

Kniha. Vymezení pojmu. Vývoj, názvosloví a anatomie knihy. Knižní edice; identifikační prvky edice. Vydavatelská koncepce. Česká kniha. Současné edice.

Tištěná média: Noviny a časopis; bulletin; elektronické varianty tištěných médií.

Vizuální informační systémy Piktogram. Eidetická redukce. Semiotická charakteristika piktogramu. Piktogramová řada. Syntaktická vyváženost. Motivované a konvenční znaky. Metodika tvorby piktogramu: prefabrikace a rastry; média, instalační a architektonické prvky. Spontánní piktogramy (graffiti). Informační „Bábel“.

Obrazová a písmová značka. Historie a předchůdci značky. Proč ne „logo“! Funkce značky a logotypu. Ochrana značky; konstrukce a kodifikace. Klasifikace značky a logotypu. Kritéria dobré značky. Motivy. Vývoj a modernizace značky. Perspektivy

Cílová skupina

Kurz je určen všem, kteří mají zájem o informace ze současné vizuální komunikace. Znalosti získané z oborů písmo, typografie, grafický design aj. mohou posluchači využít pro absolvování připravených praktických kurzů Typografie a Grafického designu.

Kontaktní osoba

Šárka Moravcová
+420 545 135 207
odov.icv@mendelu.cz

Hodnocení




Organizátor