Detail kurzu
PRŮŘEZ SPECIFICKÝMI DIAGNÓZAMI UŽIVATELŮ DOMOVA PRO OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM A KOMPLEXNÍ PÉČE O TYTO UŽIVATELE
TSM, spol. s r.o.
Popis kurzu
Cílem je seznámit s třemi nejtypičtějšími diagnózami
vyskytujícími se v Domovech pro osoby se zdravotním postižením, jako jsou:
Dětská mozková obrna, Downův syndrom a mentální retardace.
Představit každou diagnózu zvlášť z medicínského hlediska. U každé
Dg. popsat příčiny vzniku, typy a formy nemoci, diagnostiku a léčbu či
jinou terapii. Popsat specifické rysy každé diagnózy, zvláštnosti
klientů s DMO, DS a MR. Definovat formy práce, komunikace a výchovy těchto
klientů.
Dětská mozková obrna. Popis nemoci a základní fakta. Vznik
DMO. Formy DMO (-athetoidní – spastická /parézy + plegie/ a dále
rozdělení na: mono, diparézy plegie, hemiparézy, kvadruparézy).
Ukázky tabulek a obrázků s jednotlivými formami DMO.
Zdravotní postižení provázející DMO (zejména –
epilepsie – hydrocefalus – poruchy zraku a sluchu – MR – atd.).
Vlivy DMO na psychiku postiženého (deprivace, specifické
osobnostní rysy, poruchy percepce, narušené poznávací procesy).
Poruchy příjmu a zpracování potravy u klientů s DMO
(technika správného podávání stravy – zkoušky krmení se ve skupinkách
po 2 posluchačích). Specifika péče a komunikace
s uživateli s DMO. Kazuistiky. Léčba a jiné formy
terapie (laická rehabilitace, přínos canisterapie, a bazální
stimulace). Druhy kompenzačních pomůcek. Novinky
v léčbě DMO (aminokyselinové preparáty).
Downův syndrom. Informace o mýtech ohledně lidí s DS.
Popis typického chování jedinců s DS dle vývojového
stádia i v dospělosti.
Mentální retardace. Co je to MR – tři
kritéria. Vznik MR (problémy v těhotenství, při a po
porodu, genetika, rodinná heredita, aj.). Co je to intelekt a co znamená pojem
mentální věk (jak se vypočítává IQ). Klasifikace MR
(stupně MR dle MKN). Typické znaky jednotlivých schopností
mentálně retardovaných: Myšlení mentálně postižených
(myšlení, sebehodnocení, řeč, učení). Motivace a
regulace mentálně postižených (potřeba stimulace, životní
perspektivy, učení, seberealizace). Specifika a pravidla pro
komunikaci s lidmi mentálně retardovanými.
PAS (poruchy autistického spektra) – typy PAS, příčiny vzniku,
diagnóza, terapie (psychoterapie) dětí s PAS, specifika přístupu
k jednotlivým PAS, novinky v práci s těmito klienty.
Posluchači budou navíc seznámeni s prvky Preterapie, Bazální
stimulace a Kinestetické mobilizace jako jednou z mnoha technik
práce s uživateli s kombinovanými vadami. Diskuse, dotazy.
Obsah kurzu
Cílem je seznámit s třemi nejtypičtějšími diagnózami
vyskytujícími se v Domovech pro osoby se zdravotním postižením, jako jsou:
Dětská mozková obrna, Downův syndrom a mentální retardace.
Představit každou diagnózu zvlášť z medicínského hlediska. U každé
Dg. popsat příčiny vzniku, typy a formy nemoci, diagnostiku a léčbu či
jinou terapii. Popsat specifické rysy každé diagnózy, zvláštnosti
klientů s DMO, DS a MR. Definovat formy práce, komunikace a výchovy těchto
klientů.
Dětská mozková obrna. Popis nemoci a základní fakta. Vznik
DMO. Formy DMO (-athetoidní – spastická /parézy + plegie/ a dále
rozdělení na: mono, diparézy plegie, hemiparézy, kvadruparézy).
Ukázky tabulek a obrázků s jednotlivými formami DMO.
Zdravotní postižení provázející DMO (zejména –
epilepsie – hydrocefalus – poruchy zraku a sluchu – MR – atd.).
Vlivy DMO na psychiku postiženého (deprivace, specifické
osobnostní rysy, poruchy percepce, narušené poznávací procesy).
Poruchy příjmu a zpracování potravy u klientů s DMO
(technika správného podávání stravy – zkoušky krmení se ve skupinkách
po 2 posluchačích). Specifika péče a komunikace
s uživateli s DMO. Kazuistiky. Léčba a jiné formy
terapie (laická rehabilitace, přínos canisterapie, a bazální
stimulace). Druhy kompenzačních pomůcek. Novinky
v léčbě DMO (aminokyselinové preparáty).
Downův syndrom. Informace o mýtech ohledně lidí s DS.
Popis typického chování jedinců s DS dle vývojového
stádia i v dospělosti.
Mentální retardace. Co je to MR – tři
kritéria. Vznik MR (problémy v těhotenství, při a po
porodu, genetika, rodinná heredita, aj.). Co je to intelekt a co znamená pojem
mentální věk (jak se vypočítává IQ). Klasifikace MR
(stupně MR dle MKN). Typické znaky jednotlivých schopností
mentálně retardovaných: Myšlení mentálně postižených
(myšlení, sebehodnocení, řeč, učení). Motivace a
regulace mentálně postižených (potřeba stimulace, životní
perspektivy, učení, seberealizace). Specifika a pravidla pro
komunikaci s lidmi mentálně retardovanými.
PAS (poruchy autistického spektra) – typy PAS, příčiny vzniku,
diagnóza, terapie (psychoterapie) dětí s PAS, specifika přístupu
k jednotlivým PAS, novinky v práci s těmito klienty.
Posluchači budou navíc seznámeni s prvky Preterapie, Bazální
stimulace a Kinestetické mobilizace jako jednou z mnoha technik
práce s uživateli s kombinovanými vadami. Diskuse, dotazy.
Cílová skupina
Veřejný kurz
Kontaktní osoba
Ing. Irena Spirová, LL.M
+420 517 333 699
info@tsmvyskov.cz
Hodnocení
Organizátor
Podobné kurzy
podle názvu a lokality